Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pečení chleba postaru

Zkusili jste někdy upéct chleba? Dobrý, domácí a v peci? A přemýšlíte o tom? Tak to zkuste! Tak jako jsem to udělal já.

 

           Jelikož jsem se narodil až po válce, s pečením chleba jsem se osobně nesetkal.U nás doma se již nepekl. Jen moje babička na pečení chleba vzpomínala, upekla pecnů hodně.V poválečné době se pece,které byly prakticky v každém stavení, spíše bouraly, Běžně se tak peklo ve sporáku,ale pouze jen buchty, koláče a vánočky.Alespoň u nás doma. Někteří mí spolužáci v obecné škole měli doma pečený chleba ( a na něm nakrájený špek ) každý den na svačinu a tak jsem tu dobrotu mohl také ochutnat,ale pouze výměnou za buchty či koláče. Později jsem se při vojenské službě ve vojenském újezdu Boletice znovu k doma pečenému chlebu dostal. Maminka mého "spolubojovníka" veterináře Ládi Bicana stále chleba pekla a každý týden nám bochník na přilepšenou poslala. Psal se rok 1970 a paní Bicanová byla v té době snad poslední žena, která ještě dokázala upéct chleba v peci. S domácím chlebem jsem se setkal ještě v Rumunsku, to je  chleba vypadající sice pěkně, ale chuťově pro nás nic moc. Český chleba je holt český chleba!

         Před několika lety jsme od tet mojí manželky dostali venkovskou chalupu, selskou usedlost. Chalupa sice stará,minimálně modernizovaná, ale pec zbouraná. Zbyla po ní jen dvířka ve zdi a vybourané cihly uložené ve stodole.A tak jsem si řekl, že bych mohl postavit venkovní pec na chleba. Jsem v důchodu, tak proč to nezkusit. Ale jak na to?  Pomohl internet. Mezi spousty návodů na pece jsem objevil německý návod na stavbu pece na chleba. Návod jednoduchý,srozumitelný a jak autor píše: "V dnešní industrializované společnosti, kde jen stěží někdo může pochopit, odkud pocházejí produkty, které spotřebováváme, natož co je v nich obsaženo nebo jak jsou vyrobeny, se rozvíjí příjemná "mentalita sebe sama". Například při pečení chleba. Proto také mnoho lidí nyní preferuje vlastní chléb".  Jenže od návodu k realizaci vede dlouhá cesta. Ale vše se dá zvládnout.Jen chtít a vydržet.

Jak jsem stavěl a jak jsem se učil za pochodu o tom příště.

Petr Ziegrosser - nyní chalupář.

 

 

Autor: Petr Ziegrosser | pondělí 30.11.2020 6:33 | karma článku: 19,89 | přečteno: 683x
  • Další články autora

Petr Ziegrosser

Jak dva důchodci postavili v Kojákovicích kapličku

Malých sakrálních staveb není v naší zemi nikdy dost a ani jich nikdy dost nebylo. A také jsme se někdy v minulosti k nim nechovali dobře. V poslední době však zažívají renesanci.

30.9.2021 v 12:03 | Karma: 15,03 | Přečteno: 206x | Diskuse| Občanské aktivity

Petr Ziegrosser

Kojákovické štíty

Kojákovice, malebná vesnice v Jižních Čechách nedaleko Třeboně.Místo, které mám rád. Pokusím se vám ho trochu přiblížit několika fotografiemi.

19.2.2021 v 3:04 | Karma: 20,79 | Přečteno: 398x | Diskuse| Cestování

Petr Ziegrosser

A je tu znovu Štědrý den.....

Zažil jsem jich více jak sedmdesát.Jeden hezčí než druhý.A na každý z nich jsem se těšil. Jo, Štědrý den je holt jen jednou v roce.

24.12.2020 v 2:46 | Karma: 16,15 | Přečteno: 250x | Diskuse| Osobní

Petr Ziegrosser

Pečení chleba postaru IV.

Pečení chleba postaru velice dobře popsal můj dlouholetý přítel František Libosvár. Třeba vás jeho povídání zaujme tak jako zaujalo mne.

5.12.2020 v 18:27 | Karma: 22,73 | Přečteno: 542x | Diskuse| Hobby

Petr Ziegrosser

Pečení chleba postaru III.

Pec je postavená, dostatečně vyschlá a je připravená na první zatopení a sázení chleba. Přichází čas ji vyzkoušet. Ale to se nejdřív musí řádně vytopit, musí se uhníst těsto a s Boží pomocí bochníky nasázet do pece.Jak se to dělá?

2.12.2020 v 19:01 | Karma: 21,66 | Přečteno: 725x | Diskuse| Hobby

Petr Ziegrosser

Pečení chleba postaru - II

Chcete-li upéct chleba tak, jako to dělaly naše babičky a prababičky, potřebujete pec. Zděnou,solidní.A postavit jí, to není tak snadné, jak by se mohlo zdát. No, snadné to je pro toho, kdo už to někdy dělal. A to já nejsem

2.12.2020 v 5:22 | Karma: 21,82 | Přečteno: 629x | Diskuse| Hobby

Petr Ziegrosser

Zajímavost na Třeboňsku, o které málo kdo ví

Psáno pro ty, kteří si, tak jako já,zamilovali Třeboňsko. A také pro ty, kteří ho navštíví poprvé.

30.5.2012 v 19:29 | Karma: 14,17 | Přečteno: 1157x | Diskuse| Cestování

Petr Ziegrosser

Třeboňsko předvánoční

Je zima jen to praští a já mám za úkol ( společně s mojí Britou ) koupit kapra. Zkoušeli jste to někdy v Třeboni? Když se zeptáte místních,kde se dá kapr koupit, většinou vám sdělí,že ho nikdy nekupovali.Ani jejich táta,děda i praděda. A budou vám zcela vážně tvrdit,že na kupovaném kaprovi nedrží strouhanka. Musíte si tedy poradit sami. Já to zkusil na Třeboňském jarmarku.

18.12.2010 v 20:30 | Karma: 12,92 | Přečteno: 903x | Diskuse| Ostatní

Petr Ziegrosser

Myslivci

Když se řekne myslivec,vybaví se někomu fousatý chlapík v klobouku,s fajfkou,jezevčíkem a flintou. Jinému pak člověk v zeleném s otýpkou sena na zádech, jak šlape sníh ke krmelci. Další vidí postřílenou zvěř a někomu se nevybaví vůbec nic. Tak holt to na světě chodí!

22.11.2010 v 4:00 | Karma: 11,51 | Přečteno: 1311x | Diskuse| Cestování

Petr Ziegrosser

Moje babička

Je podzim, dny se krátí. Je dušičkový čas. Čím jsem starší, tím víc vzpomínám na dětská léta. A s mým dětstvím se mi vybavují vzpomínky na milou, vlídnou babičku – moji babičku Barušku.

31.10.2010 v 18:30 | Karma: 20,06 | Přečteno: 862x | Diskuse| Ostatní

Petr Ziegrosser

Ve Slovinsku,tam je krásně !

Chcete si vyzkoušet kondičku,být v pěkném prostředí a nepotkávat co chvíli smečky turistů? Mám pro vás návrh - jeďte do Slovinska ! Krásná země,hory,pořádek,dobré jídlo,bezva lidé,nekrade se tam a není to ani tak moc daleko. Zkuste to. Když to odsejpá, jste tam autem přes Rakousko za 5-6 hodin. V oblasti zvané Jezersko.

26.10.2010 v 14:30 | Karma: 22,82 | Přečteno: 1185x | Diskuse| Cestování

Petr Ziegrosser

Třeboňsko podzimní

Bydlím v Třeboni již několik let.Mám tento kraj stále víc a víc rád.Hlavně když nežerou komáři a je hezky. A to je na podzim !

12.10.2010 v 19:22 | Karma: 17,55 | Přečteno: 832x | Diskuse| Ostatní

Petr Ziegrosser

Bělorusko - země pro České lovce i turisty neznámá

Přes to,že je Bělorusko pro České lovce i turisty země neznámá, nejezděte tam! Budete zklamáni. Je tam totiž vše jinak, než očekáváte. Budete překvapeni na každém kroku.

5.10.2010 v 19:21 | Karma: 21,30 | Přečteno: 2157x | Diskuse| Cestování

Petr Ziegrosser

Rumunsko - jak jsem jej poznal s lovci medvědů..

Řekne-li se Rumunsko,nejstarší generace si vybaví Nikolaje Čaušeska,starší generace dovolenou za "socíku",mladší generace cikány a nejmladší generaci to nic neříká. Pro všechny generace dohromady je to daleko, na východ od nás a tak se nemá cenu tím zabývat.

4.10.2010 v 22:09 | Karma: 15,33 | Přečteno: 1510x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 15
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 889x
Lovec. Cestovatel. Na stará kolena dobrodruh.Majitel fenky Jack Russel Teriera :-)

Seznam rubrik