Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pečení chleba postaru - II

Chcete-li upéct chleba tak, jako to dělaly naše babičky a prababičky, potřebujete pec. Zděnou,solidní.A postavit jí, to není tak snadné, jak by se mohlo zdát. No, snadné to je pro toho, kdo už to někdy dělal. A to já nejsem

            Venkovní pec, pro kterou jsem se rozhodl, vychází ze stoletím prověřeného starého principu. Jednoduchá cihelná klenba je zahřívána ohněm ze dřeva a vyzařuje, po odstranění zbytkového popela, své uložené teplo do těsta. Výhodou tohoto principu trouby je jeho jednoduchý design a zvláštní chuť chleba vznikající přímým kontaktem s ohněm ze dřeva.Venkovní pec by měla být postavena na jaře, aby měla dostatek času na důkladné vyschnutí a byla možnost ji již koncem léta roztopit a používat.

           Místo na postavení pece jsem určil pod košatými duby, které máme za naší chalupou. Měl jsem tak jistotu, že budu pracovat ve stínu.Vykopal jsem základ, položil základní, ale jen tenkou, betonovou desku a postavil jsem sokl pod pec.Na stavbu soklu jsem použil staré cihly a vápennou maltu. Vše šlo jak po másle. Až do doby, kdy jsem měl začít stavět vlastní pec. Totiž klenbu pece z cihel spojovaných jílem.Nikdy jsem nic podobného nedělal a tak jsem poprosil několik zedníků o pomoc.Všichni odmítli s tím, že klenbu nikdy nestavěli a spojovat cihly jílem považovali za bláznovství. Musel jsem se tedy do stavby klenby pustit sám. Cihly jsem měl z původní pece v chalupě, "šalunk" jsem si udělal a zbývalo jen nakopat jíl a správně ho namíchat. Zase mi pomohl internet a na ruských webových stránkách jsem se poučil. Jíl se musí míchat s pískem a vodou v určitém poměru, který si musí každý odzkoušet a upravit. Jíl mám vlastní a je všude. Stojí na něm chalupa, z cihel z něj vyrobených je i postavená. Písek jsem si nakopal v lese a mohl jsem začít. Na jeden díl jílu jsem přidal tři díly písku, vodu a malta byla připravená. Ani to tak dlouho netrvalo,klenbu jsem nahoře zajistil vrcholovým klenákem a bylo hotovo. Kamarádi zedníci chodili moji práci okukovat, vyjadřovali se pochvalně a jsem si jistý, že pochybovali o tom,zda klenba vydrží.

 

Když byla klenba dokončena, musel jsem ji zaizolovat.Na to se použije asi 10 cm dlouhá sláma a hliněné bahno (konzistence asi jako husté mléko) a obě složky se spolu smísí. Na zemi ( plachtě ) a vlastníma nohama.Naboso. Dříve se na šlapání a promísení jílu používaly ovečky, Není to lehká práce, ale jde to. Zvláště,když pomůže manželka. Výslednou hmotu jsem pak nanesl asi v tloušťce 10 - 15 cm na oblouk pece. Vše jsem uhladil, vytvaroval vstup do pece a bylo hotovo. Tedy "zedničina" byla hotová.

Protože jíl by dešťová voda rozmočila, je třeba celou pec zakrýt střechou. To byla již tesařina, práce kterou zvládám a tak to šlo docela snadno. Výsledný efekt se i mně líbil.

Hotová pec na chleba

A nyní už zbývalo jen čekat, až pec dokonale vyschne a teprve pak se v ní může zatopit. Napřed zvolna,aby nedošlo k jejímu poškození. Už jsem se těšil na první vlastnoručně upečený chleba. Voňavý,křupavá kůrka,výborná chuť. Ale o tom, jak se chleba peče a jak jsme se to učili zase někdy příště.

 

Petr Ziegrosser - chalupář 

Autor: Petr Ziegrosser | středa 2.12.2020 5:22 | karma článku: 21,82 | přečteno: 629x
  • Další články autora

Petr Ziegrosser

Jak dva důchodci postavili v Kojákovicích kapličku

Malých sakrálních staveb není v naší zemi nikdy dost a ani jich nikdy dost nebylo. A také jsme se někdy v minulosti k nim nechovali dobře. V poslední době však zažívají renesanci.

30.9.2021 v 12:03 | Karma: 15,03 | Přečteno: 206x | Diskuse| Občanské aktivity

Petr Ziegrosser

Kojákovické štíty

Kojákovice, malebná vesnice v Jižních Čechách nedaleko Třeboně.Místo, které mám rád. Pokusím se vám ho trochu přiblížit několika fotografiemi.

19.2.2021 v 3:04 | Karma: 20,79 | Přečteno: 398x | Diskuse| Cestování

Petr Ziegrosser

A je tu znovu Štědrý den.....

Zažil jsem jich více jak sedmdesát.Jeden hezčí než druhý.A na každý z nich jsem se těšil. Jo, Štědrý den je holt jen jednou v roce.

24.12.2020 v 2:46 | Karma: 16,15 | Přečteno: 250x | Diskuse| Osobní

Petr Ziegrosser

Pečení chleba postaru IV.

Pečení chleba postaru velice dobře popsal můj dlouholetý přítel František Libosvár. Třeba vás jeho povídání zaujme tak jako zaujalo mne.

5.12.2020 v 18:27 | Karma: 22,73 | Přečteno: 544x | Diskuse| Hobby

Petr Ziegrosser

Pečení chleba postaru III.

Pec je postavená, dostatečně vyschlá a je připravená na první zatopení a sázení chleba. Přichází čas ji vyzkoušet. Ale to se nejdřív musí řádně vytopit, musí se uhníst těsto a s Boží pomocí bochníky nasázet do pece.Jak se to dělá?

2.12.2020 v 19:01 | Karma: 21,66 | Přečteno: 728x | Diskuse| Hobby
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 15
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 889x
Lovec. Cestovatel. Na stará kolena dobrodruh.Majitel fenky Jack Russel Teriera :-)

Seznam rubrik