Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pečení chleba postaru III.

Pec je postavená, dostatečně vyschlá a je připravená na první zatopení a sázení chleba. Přichází čas ji vyzkoušet. Ale to se nejdřív musí řádně vytopit, musí se uhníst těsto a s Boží pomocí bochníky nasázet do pece.Jak se to dělá?

Když je pec dostatečně vyschlá, může se v ní  zatopit. Poprvé jen opatrně, ne moc velký žár. Je nebezpečí, že pokud by v tělese pece zůstala nějaká voda, proměnila by se v páru a ta by pec roztrhla. Já jsem dodržoval všechna doporučení, netopil jsem hned na plný výkon a spíše jsem zkoušel, kolik paliva bude pro optimální vytopení pece potřeba.Pro zjištění správné teploty je zapotřebí buď teploměr nebo  nějaké zkušenosti.Já jsem se rozhodl pro obojí. Nicméně, existují některé jednoduché způsoby, jak zjistit správnou teplotu pece. Pokud se všechny saze na klenbě spálily,cihly jsou čisté, pak je pec dostatečně vyhřátá. Naše babičky,a já to dělám také, vhodily do pece hrstku mouky a pokud mouka shořela nebo zčernala, byla pec  ještě příliš horká a musela být zchlazena. Pokud mouka zhnědne, je pec vyhřátá akorát. Pokud mouka zůstane bílá, je pec málo vytopená. Na vytopení pece má vliv mnoho faktorů.Množství,kvalita  a vlhkost palivového dřeva, druh dřeva,počasí,venkovní teplota a pod. Staré hospodyně věděly, že musí dřevo do pece mít uskladněné zvlášť, hlídat si ho, aby neprošlo sporákem, dřevo že musí být řádně vyschlé a pak jen z praxe věděly, že na roztopení pece jim stačí 22 štěpin. Já jsem šel cestou "pokus - omyl".A vypomohl jsem si teploměrem! Dnes již, po roce a půl praxe vím, kolik polínek a jaké kvality a jak dlouho topit. Ale stejně mám jednou vytopenou pec více, podruhé méně.Smířil jsem se s tím.

Když je pec po třech až čtyřech hodinách vyhřátá, vyhrabe se žhavé uhlí a popel se vymete. Za časů našich babiček se vymetal jedlovou chvojí.Následně se pec vytře vlhkým hadrem a může se sázet chleba.

Zatím co já se starám o vyhřátí pece, moje manželka zadělává těsto na kváskový chléb. Poslouží jí k tomu robot, který jí usnadňuje práci. Následně se těsto nechá vykynout, několikrát se promísí a následně se položí do slaměných ošatek na poslední kynutí. Zhruba v 11.00 hod je připravena vyhřátá pec a můžeme sázet.Pěkně postaru za pomoci dřevěné lopaty. Každý chlebíček se potře vodou, pokřižuje a šup s ním do vyhřáté pece. Někdy sázíme čtyři, jindy šest bochníků. Pec se uzavře, zhruba po 20 ti minutách se podíváme dovnitř ( případně pecny přesuneme- přední vyměníme za ty zadní ) a po 45 ti minutách je hotovo. Pec se otevře, lopatou se horké pecny vyndají, přesunou na dřevěnou mřížku a nechají vychladnout. Je to vždy překvapení, radost a příjemný pocit. 

Povedly se!

Přes to, že by byl o chleba zájem, neprodáváme ho.Pečeme pro radost svoji, sousedů a našich známých. A také pro radost dětí z letního tábora.

Ukázka pečení chleba pro děti z letního tábora

Kdo si chleba sám neupekl, neví, o čem mluvím. Nikdy nemůže prožít tu radost, když se dílo podaří a chléb se povede. Vlastní chléb je holt vlastní chléb! Dobrý je i z elektrické trouby, ale tomu našemu, který při poklepání zespoda duní a má v bílé kůrce zbytky dřevěných uhlíků, tomu se žádný jiný na světě nevyrovná!

Vždy, když mojí babičce upadl nedopatřením kousek chleba na zem, tak ho opatrně zvedla a políbila. Byl to pro ni Boží dar. Jako dítě jsem se tomu divil. Dnes vím, proč to dělala.  

 

Hezký den !  Petr Ziegrosser - chalupář

Autor: Petr Ziegrosser | středa 2.12.2020 19:01 | karma článku: 21,66 | přečteno: 728x
  • Další články autora

Petr Ziegrosser

Jak dva důchodci postavili v Kojákovicích kapličku

Malých sakrálních staveb není v naší zemi nikdy dost a ani jich nikdy dost nebylo. A také jsme se někdy v minulosti k nim nechovali dobře. V poslední době však zažívají renesanci.

30.9.2021 v 12:03 | Karma: 15,03 | Přečteno: 206x | Diskuse| Občanské aktivity

Petr Ziegrosser

Kojákovické štíty

Kojákovice, malebná vesnice v Jižních Čechách nedaleko Třeboně.Místo, které mám rád. Pokusím se vám ho trochu přiblížit několika fotografiemi.

19.2.2021 v 3:04 | Karma: 20,79 | Přečteno: 398x | Diskuse| Cestování

Petr Ziegrosser

A je tu znovu Štědrý den.....

Zažil jsem jich více jak sedmdesát.Jeden hezčí než druhý.A na každý z nich jsem se těšil. Jo, Štědrý den je holt jen jednou v roce.

24.12.2020 v 2:46 | Karma: 16,15 | Přečteno: 250x | Diskuse| Osobní

Petr Ziegrosser

Pečení chleba postaru IV.

Pečení chleba postaru velice dobře popsal můj dlouholetý přítel František Libosvár. Třeba vás jeho povídání zaujme tak jako zaujalo mne.

5.12.2020 v 18:27 | Karma: 22,73 | Přečteno: 543x | Diskuse| Hobby

Petr Ziegrosser

Pečení chleba postaru - II

Chcete-li upéct chleba tak, jako to dělaly naše babičky a prababičky, potřebujete pec. Zděnou,solidní.A postavit jí, to není tak snadné, jak by se mohlo zdát. No, snadné to je pro toho, kdo už to někdy dělal. A to já nejsem

2.12.2020 v 5:22 | Karma: 21,82 | Přečteno: 629x | Diskuse| Hobby
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov

27. dubna 2024  8:05

Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...

V Česku přibývá nakažených malárií, nemoc si lidé vozí z dovolené

27. dubna 2024  7:29

Po útlumu v době covidu-19 opět roste počet Čechů, kteří se v zahraničí nakazili malárií. Loni jich...

Izrael zaslal Hamásu reakci na postoj k ukončení války, hnutí žádalo příměří

27. dubna 2024  7:07

Palestinské hnutí Hamás uvedlo, že v sobotu dostalo od Izraele oficiální odpověď, která se týká...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Rozstřel Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 15
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 889x
Lovec. Cestovatel. Na stará kolena dobrodruh.Majitel fenky Jack Russel Teriera :-)

Seznam rubrik